آموزش بازار سرمایه

مدیریت دارایی چیست و چه انواعی دارد؟

تمامی اموال و منابع اقتصادی که در معاملات اقتصادی کسب می‌شوند، «دارایی» نام دارند. به طور مثال «وجه نقد، موجودی کالا، زمین، ساختمان، وسایل نقلیه، تجهیزات اداری، سرقفلی، برند و انواع اوراق بهادار» نمونه‌هایی از دارایی به شمار می‌روند. امروزه تمامی افراد به دنبال کسب انتفاع بیشتر و افزایش انواع دارایی‌های خود می‌باشند. موضوعی که اهمیت زیادی دارد، مدیریت این دارایی‌هاست به نحوی که ارزش آن‌ها نه تنها حفظ که بیشتر گردد. «مدیریت دارایی» نیز یک امر تخصصی است که باید به افراد با دانش و تخصص کافی واگذار گردد.

مدیریت دارایی، عمل افزایش کل ثروت در طول زمان با کسب، نگهداری و تجارت سرمایه‌گذاری‌هایی است که پتانسیل افزایش ارزش را دارند.

نقش مدیریت دارایی

مدیریت دارایی یک هدف دو جانبه دارد: افزایش ارزش و در عین حال کاهش ریسک. یعنی میزان تحمل ریسک‌پذیری مشتری اولین سوالی است که باید مطرح شود. عموم افراد در میانه طیف ریسک‌گریزی تا ریسک‌پذیری قرار می‌گیرند و مدیران دارایی سعی بر این دارند موقعیت مشتری را در این طیف شناسایی کنند.

نقش مدیر دارایی این است که تعیین کند برای تحقق اهداف مالی مشتری در محدوده ریسک‌پذیری مشتری و با توجه به شرایط مالی وی، در چه نوع دارایی‌هایی سرمایه‌گذاری‌ انجام دهد. این سرمایه‌گذاری‌ها ممکن است شامل سهام، اوراق قرضه، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و … باشد.

یک مدیر دارایی با استفاده از ابزارهای تحلیلی و با توجه به شرایط اقتصادی دارایی‌های بهینه جهت سرمایه‌گذاری را شناسایی و انتخاب می‌کند. این فرایند شامل تجزیه و تحلیل آماری روندهای رایج بازار، بررسی اسناد مالی شرکت و هر چیز دیگری است که در دستیابی به کسب انتفاع برای مشتری کمک می‌کند.

کارایی (انواع) مدیریت دارایی

مدیریت دارایی روشی برنامه‌ریزی شده جهت حفظ و توسعه دارایی‌های مختلف یک شخص حقیقی یا یک شرکت به شمار می‌رود. به طور کلی می‌توان مدیریت دارایی را به دو نوع تقسیم نمود:

مدیریت دارایی مربوط به امور مالی یک شرکت

در این حالت مدیریت دارایی، فرایندی است که شامل استفاده بهینه از دارایی‌های مشهود و نامشهود یک شرکت به منظور توسعه دارایی‌ها و نتیجتاً حداکثرسازی درآمد و سودآوری آن شرکت است.

مدیریت دارایی به عنوان یکی از خدمات مشاور سرمایه‌گذاری

به معنای سرمایه‌گذاری از طرف دیگران و به صورت غیر مستقیم است. بدین معنا که یک فرد یا یک موسسه مجاز مالی با به کارگیری دانش فنی و تخصصی مدیریت مجموعه‌ای از دارایی‌های مشتریان را بر عهده گرفته و با توجه به میزان ریسک‌گریزی آن‌ها سعی بر توسعه دارایی‌شان دارد.

مدیریت دارایی به عنوان یکی از خدمات مشاور سرمایه‌گذاری در دو قالب قابل ارائه است:

  • صندوق‌های سرمایه‌گذاری
  • سبدگردانی اختصاصی

صندوق‌های سرمایه‌گذاری و انواع آن

نهادهای مجاز به تأسیس صندوق‌های سرمایه‌گذاری، با تجمیع مبالغ کوچک خریداران واحدهای این صندوق‌ها، وجوه جمع‎‌آوری‌شده را به سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف از جمله انواع اوراق بهادار، طلا، پروژه‌های ساختمانی و… تخصیص می‌دهند. صندوق‌ها بر اساس نوع فعالیت و ترکیب دارایی‌ها به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. از جمله آن‌ها می‌توان به صندوق‌های با درآمد ثابت، صندوق‌های سهامی، صندوق‌های مختلط، صندوق‌های مبتنی بر سکه طلا و… اشاره نمود.

سبدگردانی اختصاصی

سبدگردانی یا مدیریت پرتفوی، دانش فنی و تخصصی انتخاب بهترین دارایی متناسب با شرایط روز بازار سرمایه به منظور حداکثرسازی بازدهی و در عین حال حداقل نمودن ریسک می‌باشد.

از تفاوت عمده سبدگردانی اختصاصی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری این است که در این حالت مدیر دارایی متناسب با خصوصیات فردی سرمایه‌گذار به خرید و فروش دارایی‌ها مبادرت می‌نماید. بهترین شرکت سبدگردانی یا بهترین مدیر سبدگردانی، بعد از بررسی شرایط هر سرمایه‌گذار و متناسب با شرایط روز اقتصادی و بازار سرمایه، سبدی از انواع اوراق بهادار تشکیل داده و با نظارت مستمر آن را مدیریت می‌نماید.

مدیر دارایی چه کاری انجام می دهد؟

مدیریت دارایی به عنوان یکی از خدمات مشاور سرمایه‌گذاری می‌تواند به صورت مدیریت سبد اختصاصی یا مدیریت صندوق باشد.

یک مدیر سبدگردانی در ابتدا با یک مشتری ملاقات می‌کند تا بعد از مشخص شدن اهداف مالی بلندمدت مشتری و همچنین میزان ریسک‌پذیری مشتری، ترکیبی از سرمایه‌گذاری را پیشنهاد کند که با اهداف وی مطابقت دارد.

مدیر مسئول ایجاد سبد سرمایه‌گذاری مشتری، نظارت روزانه بر آن، ایجاد تغییرات در آن در صورت نیاز و برقراری ارتباط منظم با مشتری در مورد این تغییرات است.

مدیر صندوق، وجوه جمع‌آوری شده در صندوق را در حوزه‌های مختلف مثل انواع اوراق بهادار، ارز، طلا یا حتی یک پروژه سرمایه‌گذاری می‌کند. در واقع مدیران صندوق‌ها با به‌کارگیری مدیریت دارایی به دنبال آن هستند که ریسک سرمایه‌گذاری را به حداقل و بازدهی را به حداکثر برسانند.

همچنین یادآوری این نکته ضروری است که مدیریت دارایی همچون سایر امور تخصصی نیازمند تجربه، مهارت و دانشی است و با توجه به شرایط اقتصادی کشور، در صورتی که به افراد با دانش و تخصص کافی واگذار نگردد می‌تواند هزینه زیادی برای افراد داشته باشد. در صورت وجود سوال یا ابهام در این زمینه می‌توانید سوالات خود را با کارشناسان این حوزه در شرکت مشاور سرمایه‌گذاری خط ارزش مطرح کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا