آموزش بازار سرمایه

صندوق های سرمایه‌گذاری چیست و چه مزایایی دارند؟

صندوق های سرمایه‌گذاری برای افرادی که نمی‌توانند مستقیما در بازار بورس فعالیت کنند، فرصتی است تا از سود بازارهای مالی بهره‌مند شوند. این صندوق‌ها بسته به نوع دارایی‌ها و روش سرمایه‌گذاری، دسته‌بندی می‌شوند.

صندوق های سرمایه‌گذاری چیست؟

صندوق‌های سرمایه‌گذاری، نهادهای مالی هستند که با نظارت سازمان بورس، امکان سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بازارهای مالی را فراهم می‌کنند. این صندوق‌ها از دارایی‌های مختلف مانند سهام و اوراق قرضه تشکیل شده‌اند و قیمت هر واحد صندوق، براساس ارزش دارایی‌های آن محاسبه می‌شود. شما با خرید واحدهای صندوق، در ضرر یا سود دارایی‌های آن شریک می‌شوید. افرادی که دانش کافی ندارند یا دانش کافی را دارند ولی وقت مورد نیاز را برای بازار ندارند و امکان معامله در بورس را ندارند، می‌توانند از واسطه‌های مالی مانند صندوق‌ها و سبدگردان ها استفاده کنند. این واسطه‌ها تحت نظارت سازمان بورس هستند و تیم‌های تخصصی دارند. صندوق‌ها با وجوه سرمایه‌گذاران، سبد‌های متنوعی را خریداری می‌کنند و کارمزد دریافت می‌کنند. صندوق‌ها یک نوع سرمایه‌گذاری غیرمستقیم هستند.

یونیت یا واحد چگونه سهم هر سرمایه‌گذار در صندوق‌ها را نشان می‌دهد؟

یونیت یا واحد سرمایه‌گذاری، نشان‌دهنده سهم هر عضو از دارایی‌های صندوق است. این واحدها با قیمت پایین قابل خرید و فروش هستند و افراد می‌توانند با مبالغ کم در صندوق‌ها شرکت کنند. قیمت واحدها بسته به ارزش دارایی‌های صندوق تغییر می‌کند. یونیت‌ها امکان تقسیم سرمایه را به افراد می‌دهند. به عنوان مثال، اگر شخصی نصف سرمایه خود را بخواهد، می‌تواند نصف واحدهای خود را بفروشد و مالک باقی‌مانده باشد. این مزیت در برابر دارایی‌های غیرقابل تقسیم مثل مسکن وجود دارد.

قیمت صدور و ابطال واحد چیست؟

قیمت یونیت‌های صندوق‌ها بر اساس ارزش دارایی‌های آن‌ها تعیین می‌شود. برای خرید یونیت، سرمایه‌گذار باید قیمت صدور را پرداخت کند که چند روز بعد از درخواست مشخص می‌شود. برای فروش یونیت، سرمایه‌گذار باید قیمت ابطال را دریافت کند که چند روز قبل از درخواست مشخص می‌شود. «ضامن نقدشوندگی» فروش سریع یونیت‌ها را تضمین می‌کند.

اساسنامه و امیدنامه در صندوق ها چیست؟

هر صندوق سرمایه گذاری در بورس شرایط مخصوص به خود را دارد که به تصویب سازمان بورس و اوراق بهادار رسیده است. این شرایط و اطلاعات در اساسنامه و امیدنامه صندوق قرار می‌گیرند. نوع صندوق، مدیران صندوق، نسبت تخصیص منابع صندوق به انواع دارایی‌ها و روش سرمایه‌گذاری از جمله اطلاعات مهمی هستند که برای هر صندوق متفاوت است. این اطلاعات برای بررسی فعالیت صندوق ها نیاز است. صندوق‌های سرمایه‌گذاری را می‌توان بر اساس دارایی‌های آن‌ها و شیوه سرمایه‌گذاری به دسته‌های مختلف تقسیم کرد.

انواع صندوق های سرمایه‌گذاری

صندوق های درآمد ثابت

صندوق‌های درآمد ثابت بیشتر دارایی‌های خود را در اوراق مشارکت و سپرده بانکی سرمایه‌گذاری می‌کنند. این صندوق‌ها ریسک کمی دارند و برای افراد کم ریسک‌پذیر مناسب هستند . همچنین سود تضمین شده‌ای دارند و به راحتی قابل نقد شدن هستند و ضامن مالی معتبری دارند که اطمینان سرمایه‌گذاران را جلب می‌کند. سود این صندوق‌ها کمی بیشتر از سود بانکی است.

نمودار یک صندوق درآمد ثابت
نمودار یک صندوق درآمد ثابت

صندوق های سهامی

برخلاف نوع درآمدثابت، صندوق های سهامی بیشتر دارایی‌ها را در سهام بورس سرمایه‌گذاری می‌کنند و کمتر در اوراق بهادار با درآمد ثابت. این صندوق‌ها ریسک بالا و سود تضمین نشده‌ای دارند و برای افرادی مناسب هستند که می‌خواهند در بورس سرمایه‌گذاری کنند، اما زمان یا دانش کافی ندارند. بعضی از این صندوق‌ها هم ضامن نقدشوندگی هستند.

نمودار رشد یک صندوق سهامی
نمودار رشد یک صندوق سهامی

صندوق های مختلط

این صندوق‌ها بخشی از دارایی‌ها را در سهام و بخشی را در اوراق بهادار سرمایه‌گذاری می‌کنند. ریسک و سود این صندوق‌ها متوسط است. بعضی از این صندوق‌ها ضامن نقدشوندگی دارند، اما سود تضمین شده ندارند.

چگونه صندوق مناسب را پیدا کنیم؟

اولین قدم برای سرمایه‌گذار این است که شخصیت سرمایه‌گذاری خودش را بشناسد و متناسب با ان صندوق خود را انتخاب کند. برای اولین مرحله باید مقدار ریسک پذیری خودش را بشناسد که آیا ریسک پذیر هست و با بازار هیجانی مشکلی ندارد یا ترجیح می‌دهد بدون ریسک و به دور از هیجان تصمیم گیری کند.

قدم بعدی انتخاب صندوق است که برای مقایسه میان صندوق ها پارامتر های زیادی وجود دارد از جمله:

  • نوع صندوق
  • شیوه سرمایه‌گذاری
  • دوره تقسیم سود
  • قیمت صدور
  • قیمت ابطال
  • بازدهی سالانه
  • ضامن نقدشوندگی
  • درجه بندی عملکرد

مزایای صندوق های سرمایه‌گذاری

سرمایه‌گذاری آسان

مزیت این صندوق‌ها این است که سرمایه‌گذار فقط باید صندوق مناسب را انتخاب و به آن بپیوندد. بقیه کارها را صندوق انجام می‌دهد و سرمایه‌گذار نیازی به پیگیری و تحلیل بازار ندارد. این کار وقت سرمایه‌گذار را هم صرفه‌جویی می‌کند.

نقدشوندگی

اگر بخواهید سرمایه خود را به پول تبدیل کنید، باید ببینید که چقدر زمان و هزینه برای این کار لازم است. این عامل را می‌توانید نقدشوندگی بنامید.بازار بورس و سهام همیشه نقدشوندگی ندارند. گاهی ممکن است نتوانید سهام خود را به قیمت مناسب و در زمان مورد نظر بفروشید. این موضوع می‌تواند برای شما ضرر داشته باشد.صندوق‌های سرمایه‌گذاری یک راه حل برای این مشکل هستند. این صندوق‌ها به شما اجازه می‌دهند که در سهام و اوراق بهادار مختلف سرمایه‌گذاری کنید و هر زمان که خواستید، سرمایه خود را نقد کنید. بعضی از این صندوق‌ها ضامن نقدشوندگی دارند که به شما تضمین می‌دهند که در هر شرایطی، می‌توانید سرمایه خود را نقد کنید.

کاهش ریسک

صندوق‌ها باید دارایی‌های مختلفی داشته باشند. برخی از این دارایی‌ها، مثل سپرده و اوراق مشارکت، سود ثابتی دارند و ریسک را کم می‌کنند. این کار باعث می‌شود که ریسک شخصی شما هم کم شود.

نظارت و شفافیت

بله، صندوق‌ها تحت نظارت سه نهاد هستند. این نهادها، متولی، حسابرس و سازمان بورس و اوراق بهادار هستند. آن‌ها صندوق‌ها را در بازه‌های مشخصی بازرسی می‌کنند. این کار باعث می‌شود که فعالیت‌های صندوق‌ها شفاف و قابل رصد باشند.

سرمایه گذاری حرفه ای

صندوق‌ها دارای تیم متخصصی هستند که سرمایه‌گذاری را انجام می‌دهند. این تیم و مدیریت‌ آن سبد سرمایه‌گذاری را بهینه می‌کنند تا بازده بالاتری داشته باشند. 

تنوع سرمایه گذاری

صندوق‌های سرمایه‌گذاری از سرمایه‌های کوچک ساخته می‌شوند و سرمایه بزرگی دارند. این سرمایه بزرگ به آن‌ها اجازه می‌دهد که در گزینه‌های مختلف و متنوع سرمایه‌گذاری کنند.

سوالات متداول

چه تفاوتی بین سبدگردانی اختصاصی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری وجود دارد؟

سبدگردانی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری دو راه سرمایه‌گذاری غیرمستقیم هستند که در آن‌ها سرمایه‌گذار از تجربه و دانش افراد متخصص بهره می‌برد. اما این دو روش با هم تفاوت‌هایی دارند. برخی از این تفاوت‌ها عبارتند از:

  • سبدگردانی اختصاصی برای سرمایه‌گذارانی است که سرمایه زیادی دارند و می‌خواهند سبد سرمایه‌گذاری خود را براساس خصوصیات شخصی خود تنظیم و کنترل کنند.
  • صندوق‌های سرمایه‌گذاری برای سرمایه‌گذارانی است که سرمایه کمتر یا معقولی دارند و می‌خواهند در یک سبد عمومی با دیگر سرمایه‌گذاران همکاری کنند.
  • هزینه‌های سبدگردانی اختصاصی معمولا از صندوق‌های سرمایه‌گذاری بالاتر است.

صدور و ابطال چیست؟

صدور نام فرآیند خرید واحدهای صندوق سرمایه‌گذاری و ابطال نام فرآیند فروش واحدهای صندوق سرمایه‌گذاری است که در آن مبلغ سرمایه‌گذاری شده را دریافت می‌کنید.

آیا همیشه سودآور هستند؟

به جز صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت، سود صندوق‌های دیگر مانند صندوق سرمایه‌گذاری سهامی و مختلط، علاوه بر علم، تجربه و کارایی مدیران صندوق، به سود بازار سرمایه هم بستگی دارد.

نوشته های مشابه

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا