آموزش بازار سرمایه

انواع روش های سرمایه گذاری در بورس ایران کدامند؟

آشنایی با سرمایه‌گذاری به روش مستقیم و غیرمسقیم

افراد جامعه به‌طور مستمر در حال کسب انتفاع و افزایش دارایی و سرمایه خود هستند تا بتوانند برای خود، خانواده و آیندگان رفاه و آسایش بشتری فراهم کنند. افزایش دارایی به روش‌های مختلفی همچون سرمایه گذاری در بورس و بازار سرمایه، خرید ملک یا پس‌انداز در سپرده‌های بانکی انجام می‌گردد.

سرمایه گذاری در بورس با توجه به بازدهی بالاتر نسبت به سایر روش‌های سرمایه‌گذاری، برای افراد جذابیت بیشتری دارد و افراد زیادی، دارایی و سرمایه خود را در بورس ایران سرمایه‌گذاری کرده‌اند. البته با توجه به اینکه سرمایه‌گذاری در بورس نیاز به دانش و تخصص بیشتری نسبت به سایر بازارهای مالی دارد، افراد می‌بایست قبل از ورود به این بازار مالی، آگاهی کاملی نسبت به این بازار داشته باشند؛ که این دانش از طریق مطالعه و شرکت در کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی انجام می‌گردد که این روش، روش مستقیم است.

اگر فرصت کافی برای یادگیری در زمینه سرمایه‌گذاری در بورس، ندارید یا جزء افراد ریسک‌پذیر نیستید، گزینه دومی هم پیش روی شما وجود دارد که روش غیرمستقیم نام دارد و با واگذاری مسؤلیت سرمایه‌گذاری به نهادها و افراد متخصص،به سادگی از بازار سرمایه منتفع خواهید شد.

سرمایه گذاری به روش مستقیم

سرمایه‌گذاری مستقیم یکی از انواع روش‌های سرمایه‌گذاری در بورس است که افراد به صورت آنلاین در سامانه مربوط به کارگزاری، سهام شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس و فرابورس را خرید و فروش می‌کنند. لازمۀ سرمایه‌گذاری به روش مستقیم، داشتن دانش حرفه‌ای و شناخت کافی از بازار سرمایه و ابزارهای معامله‌گری می‌باشد. داشتن زمان و تمرکز در روش مستقیم مهم است. شما باید روزانه نسبت به رصد بازار و معاملات صورت گرفته تحلیل داشته باشید تا بتوانید بهترین تصمیم را برای سرمایه‌گذاری اتخاذ کنید.

توجه داشته باشید افراد غیرحرفه‌ای که دانش کافی برای سرمایه‌گذاری به روش مستقیم را ندارند، ریسک بازار را افزایش می‌دهند که باعث متضرر شدن خود و در برخی شرایط، سایرین می‌شوند.

ویژگی‌های سرمایه گذاری به روش مستقیم

  • نیاز به دانش و تجربه کافی در مورد بازار، صنایع خرد و کلان، اقتصاد کشور است.
  • خرید و فروش و تشکیل پرتفوی به دست خود سرمایه‌گذار انجام می‌گردد.
  • سرمایه‌گذار باید روحیه ریسک‌پذیری بالایی داشته باشد.
  • در صورت وجود تخصص و تجربه کافی، بازدهی در این روش می‌تواند بیشتر از روش‌های دیگر باشد.
  • نیاز به فرصت و زمان کافی برای تحلیل و رصد بازار می‌باشد.
سرمایه گذاری به روش مستقیم

سرمایه گذاری به روش غیرمستقیم

تنها راه سرمایه‌گذاری در بورس روش مستقیم نیست و شما می‌توانید بدون داشتن آگاهی و دانش کافی هم در بورس سرمایه گذاری کنید. به این صورت که با واگذاری سرمایه خود به نهادهای دارای مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار، به شکل خرید صندوق یا دریافت کد اختصاصی سبدگردانی، وارد بازار سرمایه شوید؛ که به این روش سرمایه‌گذاری به روش غیر‌مستقیم گفته می‌شود. مخاطبان این روش افرادی هستند که مهارت و زمان کافی برای کسب تجربه و سرمایه‌گذاری به روش مستقیم ندارند و ترجیح می‌دهند سرمایه خود را به دست متخصصانی که مهارت و تخصص کافی در سرمایه‌گذاری دارند، بسپارند. این افراد دانش تحلیلی بالایی دارند و بیشتر زمان خود را جهت تحلیل بازار و پیش‌بینی از وضعیت بازار سرمایه در ماه‌های آینده اختصاص می‌دهند.

انواع روش‌های سرمایه گذاری به روش غیرمستقیم

جهت سرمایه‌گذاری به روش غیرمستقیم باید اطمینان حاصل کنید که سرمایه شما به دست افرادی متخصص و با سابقه مدیریت می‌شود. در ادامه شما را با انواع روش‌های سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بورس آشنا می‌کنیم.

1. سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری

در روش سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها، سرمایه شما جزئی از سرمایه بزرگتر می‌شود که مدیر صندوق این سرمایه را برای خرید و فروش اوراق بهادار، سهام شرکت و گواهی‌های مبتنی بر طلا مورد استفاده قرار می‌دهد. سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها نسبت به سرمایه‌گذاری به صورت مستقیم ریسک کمتری دارد و شما در تمام سود یا زیان سبد صندوق که متشکل از سهام یا اوراق است، شریک خواهید بود.

از مزایای سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها می‌توان به نقدشوندگی بالا، ریسک کمتر نسبت به روش‌های دیگر و مدیریت پرتفوی، توسط افراد متخصص و حرفه‌ای اشاره کرد.

2. سرمایه گذاری به روش سبدگردانی اختصاصی

در سبدگردانی اختصاصی، شرکت سبدگردان با سنجش میزان ریسک‌پذیری و با توجه به ویژگی‌ها و سرمایۀ فرد سرمایه‌گذار، سبدی از اوراق بهادار ایجاد می‌کند. سبد سهام هر فرد مستقیماً زیر نظر مدیر سبد اداره می‌شود. مدیر سبد با توجه به تحلیل‌ها و پیش‌بینی‌های صورت گرفته نسبت به خرید یا فروش اوراق بهادار، اقدام می‌کند به نحوی که بیشترین بازدهی و کمترین زیان را داشته باشد.

سبدگردانی اختصاصی

تفاوت سرمایه گذاری در بورس به روش سبدگردانی اختصاصی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری

در سبدگردانی اختصاصی، پورتفوی هر سرمایه‌گذار به نام خود فرد و با یک کد اختصاصی برای ایشان، تشکیل می‌گردد. این روش برای هر فرد این امکان وجود دارد که در دوره‌های زمانی ذکر شده در قرارداد اختصاصی، جزئیات پورتفوی خود را مشاهده نماید اما امکان معامله اوراق بهادار توسط سرمایه‌گذار وجود ندارد.

در صندوق‌های سرمایه‌گذاری، هر فرد با خرید یک واحد از واحدهای صندوق به سهامداران آن صندوق اضافه می‌شود و این سرمایه به صورت تجمیعی در اختیار مدیر صندوق قرار می‌گیرد که با دانش و تخصص خود به خرید و فروش اوراق بهادار اقدام می‌نماید. جزئیات مربوط به اوراق بهادار سبد صندوق سرمایه‌گذاران به صورت ماهیانه گزارش می‌شود.

به طور کلی می‌توان گفت که بیشترین تفاوت سرمایه‌گذاری به روش سبدگردانی اختصاصی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری مربوط به میزان آورده سرمایه‌گذار می‌باشد. به این صورت که در صورتی به افراد توصیه می‌شود روش سبدگردانی اختصاصی را انتخاب نمایند که قصد دارند مبلغ قابل توجهی را برای سرمایه‌گذاری در بورس اختصاص دهند. 

در روش سبدگردانی اختصاصی، پورتفوی مستقیماً به نام شخص سرمایه‌گذار ایجاد و با استفاده از کد PRX تحت نظارت مدیر سبد معامله می‌شود ولی در صندوق‌های سرمایه‌گذاری اوراق با نام سرمایه‌گذار خریداری نمی‌شود و سهم سرمایه‌گذار از سود و زیان با توجه به اندازه سرمایه‌گذاری تعیین می‌شود. همچنین با توجه به اختصاصی بودن سبدگردانی برای هر فرد، کارمزدها نسبت به صندوق‌های سرمایه‌گذاری بالاتر است.

مزایای سرمایه گذاری به روش غیر مستقیم

  • سرمایه‌گذار نیازی به داشتن دانش تخصصی و حرفه‌ای بازار سرمایه ندارد.
  •  برای افرادی مناسب است که قصد دارند ریسک سرمایه‌گذاری را کنترل کنند.
  • دارای تنوع برای افراد با سطوح ریسک‌پذیری متفاوت.
  • برای افرادی که زمان کافی برای تحلیل بازار ندارند، این روش مناسب است.

کدام روش بهتر است سرمایه‌گذاری به روش مستقیم یا غیر‌مستقیم؟

بازار سرمایه و بورس درعین جذابیت بالا و پربازده بودنش، میتواند دارای ریسک باشد و سرمایه گذاران متضرر شوند. بنابراین برای کسب بیشترین بازدهی با حداقل ریسک، انتخاب روش سرمایه‌گذاری مطلوب، مهمترین قدم در شروع این فرآیند است. اگر دارای زمان کافی، دانش و تخصص در بازار سرمایه هستید، روش مستقیم را برای تشکیل پورتفوی و مدیریت آن انتخاب کنید و اگر اهل ریسک بالا نیستید و زمان کافی برای این تحلیل و بررسی سهم ها ندارید، روش غیر مستقیم بهترین انتخاب می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا