آموزش بازار سرمایه

سبدگردانی اختصاصی چیست؟

و برای چه افرادی مناسب است؟

بازارهای مالی و سرمایه گذاری برای بسیاری از افراد جامعه جذابیت بالایی دارند و در سال های اخیر با افزایش بازدهی و سود، تمایل افراد به سرمایه‌گذاری در این بازارها بیشتر شده است ولی در کنار این جذابیت، ممکن است در اثر نداشتن آگاهی و تجربه سرمایه خود را از دست بدهند.

افراد به روش ها و دلایل مختلف اعم حفظ ارزش ریالی و کسب سود، در بازار های مالی سرمایه گذاری می‌کنند. یکی از بازارهای مالی که در سال‌های اخیر بازدهی بالایی داشته، سرمایه گذاری در بورس است که از این طریق می‌توان به مقدار قابل توجهی بازدهی بدست آورد و کسب سود کرد.

سبدگردانی اختصاصی یکی از انواع روش های سرمایه گذاری غیر مستقیم است که همه افراد امکان سرمایه‌گذاری را در بازار سرمایه میدهد اما سبدگردانی اختصاصی چه فرقی با سرمایه گذاری به روش مستقیم توسط افراد دارد؟

در ادامه ویژگی ها و تفاوت سبدگردانی به‌صورت اختصاصی را توضیح می‌دهیم.

تعریف سبدگردانی اختصاصی

سبدگردانی اختصاصی (به انگلیسی Portfolio Management Service) به مدیریت یک سبد سهام گفته می‌شود که در آن مدیر سبد در مورد خرید، فروش و نگهداری اوراق و سهام تصمیم گیری میکند. این اوراق یا سهام در سبد اختصاصی مربوط به سرمایه‌گذار و تحت نظارت شرکت سبدگردان، مدیریت می‌شود.

یا اگر بخواهیم ساده تر توضیح دهیم، سبدگردانی به سپردن سبد سهام یا دارایی به سبدگردان است که در اینجا شرکت های مجاز یا یک شخص حقوقی دارای مجور رسمی از سازمان بورس و اوراق بهادار تهران می‌باشد.

سبدگردانی اختصاصی چه مزایایی دارد؟

  • اصلی ترین مزیت سبدگردانی، مدیریت سبد سهام توسط متخصصان حرفه‌ای و مشاورین سرمایه گذاری می‌باشد. مدیر سبدگردانی و مشاورین دائما در حال رصد بازار، تحلیل و مطالعه می‌باشند که در نهایت بهترین تصمیم را برای خرید یا فروش سهام یا اوراق میگیرند.
  • در سبدگردانی اختصاصی، برای هر فرد سرمایه گذار با توجه سطح ریسک پذیری آنها سبد سهام تشکیل می‌شود که در این سهام ملاحظات شخصی و نظرات سرمایه گذار لحاظ می‌شود. سرمایه گذار امکان دسترسی و مشاهده سبد سهام را دارد ولی امکان خرید و فروش ندارد.
  • سبد تشکیل شده برای سرمایه‌گذار محدود به سهام بورس نیست و می‌تواند شامل اوراق بهادار، صندوق‌های طلا و گواهی کالا باشد و تحت مدیریت سبدگردان به بهترین بازدهی برسد.
  • سبدگردانی اختصاصی برای هر دو طرف دارای منفعت و سود می‌باشد که به این دلیل افراد به سبدگردانی اختصاصی اعتماد بیشتری دارند.
سبدگردانی اختصاصی

محدودیت‌های سبدگردانی اختصاصی

  • شرکت ها و اشخاص حقوقی که سبدگردانی به صورت اختصاصی ارائه می‌دهند، شروع فرآیند سبدگردانی با حداقل 500 میلیون تا 1 میلیارد تومان می‌باشد که پیش‌شرط سرمایه گذاری می‌باشد و معمولا عموم افراد امکان سرمایه گذاری به این روش را نخواهند داشت.
  • انتخاب نادرست شرکت سبدگردان می‌تواند ضرر زیادی را برای سرمایه‌گذار به ارمغان داشته باشد. توصیه می‌کنیم قبل از شروع به سرمایه‌گذاری، از تخصص و نمونه‌های موفق شرکت مورد بررسی اطمینان حاصل فرمایید.

نحوه گزینش بهترین شرکت سبدگردان

  • بر اساس قوانین وضع شده توسط دولت و سازمان بورس و اوراق بهادار، شرکت ها و اشخاصی مجاز به ارائه خدمت سبدگردانی اختصاصی می‌باشند که از سازمان بورس مجوز های لازم را داشته باشند. در تصویر زیر نمونه ای از مجوز سبدگردانی را مشاهده می‌کنید.
نمونه مجوز سبدگردانی
مجوز سبدگردانی مشاور سرمایه‌گذاری خط ارزش
  • برخورداری از مدیران و کارشناسان با‌سابقه می‌تواند نقطه قوتی در انتخاب شرکت موردنظر باشد.
  • امکان دسترسی و مشاهده پورتفو و ارائه گزارش های دوره‌ای که موجب شفافیت و قابل اعتماد شرکت مورد نظر می‌باشد.

نحوه سرمایه‌گذاری در سبدگردانی

  1. انتخاب شرکت سبدگردانی مهم‌ترین بخش یک سرمایه‌گذاری موفق می‌باشد. پس برای داشتن یک سرمایه‌‌گذاری موفق انتخاب صحیح شرکت سبدگردانی از موارد تاثیرگذار خواهد بود.
  2. پس از انتخاب شرکت مورد نظر، سرمایه‌گذاران میتوانند نسبت به عقد قرارداد، تکمیل فرم‌ها و احراز هویت به صورت حضوری و یا طریق راه‌های ارتباطی اقدام کنند.
  3. پس از تنظیم و عقد قرارداد، تیم سبدگردانی جهت مدیریت هر چه بهتر سبد میزان ریسک پذیری سرمایه‌گذار را بررسی و مورد ارزیابی قرار می‌دهند تا بهترین بازدهی ممکن بدست آید.
  4. پس تعیین سطح ریسک پذیری و واریز مبلغ مورد نظر، مدارک سرمایه‌گذار به سازمان بورس و اوراق بهادار ارسال می‌گردد تا کد اختصاصی سبد (PRX) صادر گردد.
  5. ایجاد حساب کاربری و دسترسی به نرم افزار سبدگردانی و تنظیم قرارداد متمم. در قرارداد متمم شرایط فسخ، ایجاد، افزایش و کاهش سرمایه‌ای که در قرارداد اصلی مطرح نشده باشد و طبق توافق طرفین به قرارداد اضافه می‌شود.

میزان بازدهی و سود سبدگردانی

سود حاصل از سبدگردانی ثابت و تضمین شده نیست و ارتباط مستقیمی با رشد بازار سرمایه و سایر بازارهای مالی دارد و قابل پیش‌بینی نمی‌باشد ولی شرکت‌های سبدگردانی جهت اطمینان سرمایه‌گذاران حداقل میزان سودی را تعیین می‌کنند.

شرکت سبدگردان با توافقی که با سرمایه‌گذار دارد در بخشی از سود حاصل شده شریک می‌باشد که البته این میزان تا درصد مشخصی صفر می‌باشد و بر اساس توافق صورت گرفته از میزان مشخصی به بعد سود به سبدگردان تعلق می‌گیرد.

اگر مثالی داشته باشیم فرض کنید در قرارداد ذکر می‌شود که در صورت کسب 20درصد سود، سبدگردان فقط هزینه کارمزد را دریافت خواهد کرد و در صورتی که سود بیش از 20 درصد باشد مثلا به 30 درصد برسد، سبدگردان 20درصد آن 10درصد را دریافت خواهد کرد.

کارمزد سبدگردانی

همانند سود سبدگردانی بصورت توافقی بین سرمایه‌گذار و سبدگردان قابل مذاکره بوده و مورد توافق طرفین می‌باشد. کارمزد از دو بخش ثابت و متغیر تشکیل شده است. کارمزد عملکرد متغیر بوده و براساس بازدهی سبد محاسبه و اخذ می‌گردد که بصورت توافقی بین سبدگردان و سرمایه‌گذار تعیین می‌شود.

همچنین کارمزد مدیریت یا ثابت براساس دارایی‌های نقدی یا سهمی سرمایه‌گذار محاسبه می‌شود. اما کارمزد عملکرد بصورت متغیر و براساس بازدهی سبد محاسبه می‌گردد

کارمزد متغیر فرمول ثابتی ندارد و بصورت توافقی بین سبدگردان و سرمایه‌گذار محاسبه می‌شود.

7 نکته مهم در سبدگردانی اختصاصی

  1. سبدگردانی نسبت به روش سرمایه‌گذاری مستقیم در بورس بازدهی بیشتری دارد.
  2. نیازی به دانش یا علم خاصی از بازار سرمایه نمی‌باشد، با صرف وقت کمتری می‌توانید به بیشترین بازدهی برسید.
  3. انتخاب شرکت سبدگردانی از مهم‌ترین و تاثیر‌گذارترین نکات در این نوع سرمایه‌گذاری می‌باشد.
  4. تفاوت این روش با صندوق‌های سرمایه‎‌گذاری در سطح ریسک پذیری می‌باشد.
  5. در شرایطی که بازار سرمایه شرایط مطلوبی نداشته باشد، سبدگردانی بهترین گزینه می‌باشد.
  6. سبد سهام برای هر شخص حقیقی یا حقوقی جدا از سایر سبدها می‌باشد و برای هر شخص یک کد سهامداری (PRX) صادر می‌گردد.
  7. سرمایه‌گذار امکان مشاهده گزارشات و پورتفوی فراهم می‌باشد ولی امکان خرید و فروش نخواهد داشت.

نتیجه‌گیری

سبدگردانی یکی از انواع روش‌های سرمایه‌گذاری غیر‌مستقیم است که در سال‌های اخیر و با توجه به افزایش تورم مورد توجه افراد و اشخاص چه حقیقی و چه حقوقی قرار گرفته است. اگر قصد سرمایه‌گذاری به روش سبدگردانی دارید، در صورت وجود سوال یا ابهام می‌توانید از کارشناسان این حوزه در شرکت مشاور سرمایه‌گذاری خط ارزش سوال کنید.

نوشته های مشابه

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا